Jaka jest najlepsza rada dla osób szukających dobrej restauracji w obcym mieście? Jedz tam gdzie jedzą miejscowi albo tam gdzie jest najwięcej ludzi. Skoro inni wybrali to miejsce, to musi być dobre. Ale co jeśli inni to podstawiony tłum? Dla kogoś, kto tego nie wie zalecenie zadziała. Bo, czy tego chcemy czy nie wszyscy nieświadomie ulegamy wpływom innych ludzi. Jesteśmy istotami społecznymi. Obserwowanie innych jest zapisane w genach, decydowało o przetrwaniu stada. Ten głęboko zakorzeniony w naszych mózgach mechanizm wykorzystują marketingowcy w każdej branży. Nic nie stoi na przeszkodzie aby wykorzystać go do reklamy własnej firmy. Są do tego darmowe narzędzia.
Google stworzyło wiele narzędzi pomagających firmom w prowadzeniu biznesu. Jedno powinno szczególnie zainteresować właścicieli firm lokalnych. „Profil firmy pojawia się, gdy użytkownicy szukają Twojej i podobnych firm w wyszukiwarce lub Mapach Google. Google Moja Firma ułatwia tworzenie i aktualizowanie profilu firmy – dzięki temu możesz się wyróżnić i zdobyć nowych klientów.” czytamy na stronie logowania do serwisu. Potwierdzam skuteczność tej formy promocji firmy jako przedsiębiorca i obserwator wielu firmowych profili. Zdecydowanie mówię, że powinien to być pierwszy krok przy reklamowaniu własnej firmy.
Kiedy użytkownik Google wyszukuje informacji o interesujących go usługach w odpowiedzi dostaje mapkę z wynikami i trzema najlepiej dopasowanymi zdaniem wyszukiwarki firmami. Listę można rozwinąć i zobaczyć więcej firm. Dopiero pod spodem znajduje się lista z wynikami wyszukiwania ale w tym momencie się mniej liczą. Przy opisach niektórych wyświetlonych na mapce firm zobaczyć można gwiazdki z opiniami klientów. W zasadzie pierwsze miejsca zajmują firmy z wysoką oceną.
Oceny klientów to naturalny dla Google czynnik który warto brać pod uwagę w określaniu pozycji strony czy pozycję firmy na mapkach. Oparty na zasadzie społecznego dowodu słuszności, mechanizmu wspomnianego we wstępie wydaje się najmniej podatny na manipulacje ze strony właściciela biznesu.
Z pewnością mogę stwierdzić, że jeśli firma zasługuje na słabe recenzje to one w internecie się pojawią. Sygnał dla reszty stada będzie wyraźny – omijajcie to miejsce. Natomiast rzadko się zdarza, żeby zadowolony klient wyszukiwał w internecie firmę w celu napisania pozytywnej opinii poświęcając na to kilka minut.
Dlatego właściciel firmy albo osoba odpowiedzialna za działania marketingowe w firmie powinna o takie opinie poprosić. Najwygodniej jest wygenerować link który otworzy na ekranie urządzenia klienta okno dialogowe i pięć gwiazdek do zaznaczenia.
https://search.google.com/local/writereview?placeid=
W miejscu na końcu linka należy wkleić unikalny numer ID pod jakim mieści się firmowa wizytówka (zaraz za znakiem „=”).
Pod tym linkiem https://developers.google.com/places/place-id znajduje się mapka, W polu wyszukiwania wpisać nazwę firmy a Google wyświetli propozycje do zaznaczenia. W chmurce nad pinezką jest numer wyszukiwanej firmy.
Krótka instrukcja jak odszukać place ID firmowej wizytówki w Google Moja Firma.
Tak przygotowanego linka warto rozesłać klientom z prośbą o pozytywną ocenę.
https://search.google.com/local/writereview?placeid=POBRANY_NUMER_PLACE_ID
Oceny firm są wiarygodnym sygnałem dla użytkowników, jako czynnik niezależny od właściciela strony i mało podatny na manipulacje, oceny liczą się też przy ustalaniu wartości strony. Dlatego właściciele firm lokalnych marketingowe działania powinni zacząć od zbierania dobrych ocen. Oprócz Google Moja Firma jest jeszcze kilka serwisów w których można wystawiać oceny. Wyszukiwarki potrafią skojarzyć informacje z innych stron z własnymi na temat firmy. Ten fakt warto wykorzystać w pozycjonowaniu firmy na lokalnym rynku.
Pomoc merytoryczna, opieka serwisowa, audyty stron
Każdy biznes wymaga zaangażowania, uwagi i ciągłego rozwoju, dlatego nie musisz znać się na tworzeniu stron internetowych. Pytaj. Możesz kontaktować się z nami przez telefon lub pocztę elektroniczną - odpowiadamy zazwyczaj tego samego dnia.